tiistai 14. lokakuuta 2008

Hirven kivekset

Otsikossa mainittu elintarvike on kirvoittanut tänään runsaahkosti keskustelua. Jos hyvin käy, mestarikokki-metsästäjä saapuu pian luoksemme valmistamaan gourmetsapuskaa hirven epäkonventionaalisista ruumiinosista. Eilen oli ollut lautasella pallealihas, miedosti pippuroituna.

Minä taas olen ollut tänään erinomaisen populääri. Ensin eräs sanomalehti puhelinhaastatteli. Sitten yksi aikakauslehti pyysi kirjoittamaan aukeaman jutun. Tämän jälkeen lähestyi Nyt-liite ja kysyi lupaa kirjoitelmani julkaisuun. Mikkelin oraakkeli ennusti ennen iltaa koittavan kutsun BB-taloon, mutta sitä ei ole vielä ihmeekseni kuulunut. Ehkä ne soittavat vasta huomenna.

Illalla olin hyvillä mielin, sillä löysin uudelleen jo kerran löydetyn mutta pariksi vuodeksi kadotetun ihmisen. Harvoin voi sanoa, että on itseään lukeneemmassa seurassa. Aina se yhtä suuresti ilahduttaa, kun niin käy. Ja voi pohdiskella ääneen toiveita, pelkoja, valaistumista, Venäjää, kirjoittamisen motiiveja, David Foster Wallacea ja Dostojevskia. Huomenna minulla on tilipäivä, ja menen ostamaan Akateemisesta noin viidentoista euron kirjan, jos vain löydän oikean hyllyn luo ilman opasta.

Kaiken kukkuraksi minulle kasvoi tänään Bulevardilla häntä.

---------

Tänään soi Leonard Cohenin Dance Me To The End of Love. Jokaisella on hetkensä. Ne hetket, jolloin paiskautuu lattialle parkumaan sitä, että tulee aivan varmasti kuolemaan yksin. Aina sieltä voi nousta ylös ja todeta, ettei ehkä kuitenkaan.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Sattu silmään, rohkeesti sanottu: "Harvoin voi sanoa, että on itseään lukeneemmassa seurassa". Tarkotat sie niiku kirjaimellisesti paljon lukenutta?

Laurakaisa kirjoitti...

Saattaa olla rohkeaa, tai arroganttia, tai sitten vaan ihan sairaalloisen itserakasta, mutta harvoin minulla on sellainen olo että keskustelukumppani on sivistyneempi kuin minä ja tietää kirjallisuudesta, kulttuurista, filosofiasta ynnä muista vastaavista aiheista minua enemmän. En siis väitä, etteikö ympärilläni olisi fiksuja ihmisiä, mutta ne kaikki ovat enemmänkin sellaista street wise -osastoa kuin sen sortin humanistista sivistystä, mitä eilisillan keskustelukumppanini edustaa.

Summa summarum: Tarkoitan sekä määrällisesti että laadullisesti paljon lukenutta. Paljon enemmän kuin minä, ja paljon enemmän kuin kukaan muu omaa ikäluokkaa edustava tuntemani ihminen. Vanhat viisaat on sitten erikseen.

Anonyymi kirjoitti...

Pelastit ittes just tolla "omaa ikäluokkaa edustava"! Koska muuten ois menny yli.

Anonyymi kirjoitti...

Toim.huom. vielä edellisiin viesteihin liittyen: kommenttini siis yleisellä tasolla. Allekirjottanu anonyymi ei tässä aatellu itteään.

Laurakaisa kirjoitti...

Anonyymiä kuitenkin ajateltiin nimenomaan siinä street wise -kohdassa :)