keskiviikko 24. kesäkuuta 2009

Täyttymyksiä

Is a dream a lie if it won't come true, or is it something worse?

Näin laulaa Bruce Springsteen teoksessaan The River. Kuuntelimme sitä autossa toissa perjantaiyöna matkalla Pistohiekan lavalta takaisin mökille. Niityt verhoutuivat usvaan, taivaalla oli täysikuu, oli kesäyö. Noin kuvainnollisesti.



Springsteenin Brucella on biisissään nähdäkseni johtoajatuksena se, että kun ihmisen koko elämä lipsahtaa joksikin ihan muuksi kuin mitä ihminen ehkä epämääräisesti oli joskus toivonut, uskonut ja unelmoinut, ihmisestä tulee katkera. Tai välinpitämätön, mikä on vielä pahempi kohtalon oikku.



Minä olen kai huono puhumaan tästä. Olen vaihtanut elämää lukemattomia kertoja, allekirjoittanut Anja Kaurasen Sonja O:n sanat: "Pako on minun vapauteni, ilkeästi kirskahtava takaportti on minulle vapaudenportti". Ainakaan sillä tavalla ei katkeroidu, eikä muutu välinpitämättömäksi. Sielulle se elämäntapa tosin näyttää välillä raastinrautaa, mutta sieluhan on uusiutuva luonnonvara.



Olen 13 vuoden ajan odottanut. En toki joka päivä, en palavasti enkä pakkomielteellä. Mutta odottanut, silti. Tänään en enää odota, tänään toimin. Tänään menen Kaisanimeen Faith No Moren keikalle, näen ensimmäistä kertaa elämässäni livenä bändin, jota arvostan ulkomaisista yhtyeistä ylivoimaisesti eniten. Lämppärinä on CMX, mikä kuuluu asiaan, koska nämä bändit kuuluvat myös mielessäni yhteen.



Olen varhaiskeski-ikäinen, asiantuntijatehtävissä työskentelevä akateeminen nainen. Uskon, että tulen säilymään katkeroitumattomana ja väliä pitävänä edelleen, kunhan vain säilytän kykyni innostua siitä, että ihmiset soittavat toisille ihmisille musiikkia. Ja uskon myös siihen, että unelmat kannattaa pitää sen suuruisina, että niitä kykenee itse toteuttamaan, omassa elämässään, jos ei nyt ihan joka päivä niin pari kertaa kesässä kumminkin.



---------

Tänään soi Faith No Moren Angel Dust -levy. Vuosi on 1996, pukeudun säästösyistä pikkuveljen ylijäämäleviksiin, opiskelen yliopistossa enkä tiedä, mikä minusta tulee isona. Uudella poikaystävällä on poninhäntä ja hän soittaa minulle musiikkia, jollaista en ole koskaan ennen kuullut.



Kuvat fnm.com

Ei kommentteja: